Sökordsanalys
Att lyckas med sökordsanalys. Sökordsanalys inom SEO går ut på att förstå vad er målgrupp söker efter och att matcha det med ert varumärke, och ert utbud av produkter och tjänster. Detta ligger till grund för optimeringen av er webbplats. Eftersom säsonger och trender kommer och går under året, och marknadens och målgruppens behov således skiftar, är det relevant att arbeta med sökordsanalyser löpande. Jag har jobbat med SEO i sedan 2013 och detta är min utgångspunkt:
Primära sökord & sökintention
Det som tilltalar mig med SEO är hur nära både kunden och målgruppen vi specialister inom sökmotoroptimering får arbeta. Meningen är att först hitta de främsta sökorden med hög sökvolym som beskriver kategorin eller huvudsakliga ämnet det gäller, samt att förstå vad intentionen är bakom sökningen; söker personen information? Vill de göra ett köp eller research inför det? Letar de efter en webbplats eller lokal verksamhet? [Lär dig mer om sökintention här]. Detta styr hur landningssidan bör optimeras. Ett exempel? Innehåll med budskapet “Köp X här” (Produktköp) vs “Jämför X och Y” (Informationsguide) talar till målgrupper som har olika intressen och beredskap att agera.
Målgruppens intention + din verksamhet = SANT?
Satsa på att försöka förstå målgruppens sökbeteende och intention genom de sökord och fraser de söker efter. Det vill säga försök förstå målgruppens behov genom deras språk. Fråga dig själv: Vad är syftet med sökningen? Och kan din verksamhet lösa detta behov? Du vill inte ha all möjlig trafik av ytliga skäl, utan relevant trafik för din verksamhet utifrån det du kan erbjuda. Här behöver du ha konsumentbeteendet i åtanke. Hur hade du själv velat bli bemött som konsument utifrån din intention, vilket slags innehåll eller vilken slags sidan hade du velat hamna på? Vad hade gett dig mer värde? Erbjud en kundresa till kundens slutmål, inte en väg in till en webbplats som inte erbjuder vad de söker efter.
Sekundära sökord & Relevans
Det är många som vill ranka för huvudämnen och primära sökord, sekundära sökord i innehållet hjälper dig att behandla ämnet du skriver om med större bredd. Tänk på att erbjuda värde först dock, du behöver inte vara ett uppslagsverk. Så vad är sekundära sökord? Sekundära sökord kan vara längre fraser, som ofta har lite lägre sökvolym (genomsnittligt antal sökningar per månad), men där målgruppen är mer tydlig med vad syftet med deras sökning är. Nedan förklarar jag varför, och ger ett praktiskt exempel.
En viktig anledning att arbeta med annat än primära sökord, är att sekundära sökord ger en logisk ämnesbredd i innehållet. [Talar du om Paris, bör du antagligen nämna Eiffeltornet]. Varför är det viktigt? För att relevans rankar. Det hör ihop med något som kallas Topical Authority [lär dig mer här], där du ska ha just god relevans i sökresultatet. Det vill säga en anledning att din verksamhet och ditt innehåll ska ranka och vara synlig på Google för de som söker.
Överkurs: I en “köptratt” där kundresan går från brett informationssök överst i tratten, till köpbeslut i det djupaste steget, är målgruppen ofta närmare ett köpbeslut om de söker mer detaljerat än brett. Tänk en sökning på “Soffor” vs “Röd sammetssoffa”. I detta scenario kan ‘Soffor’ vara ett sökord för inspirationssök, medan den som söker efter en ‘röd sammetssoffa 260 cm’ kanske redan vet vad de tycker om och vad som får plats i deras vardagsrum.
För att zooma ut, igen så kan du erbjuda en bättre kundupplevelse genom att skriva texter med optimering för både primära och sekundära sökord. Läs vidare och förstå hur du kan bli grym på sökordsanalys nedan.
Bli bättre på sökordsanalys
Mina bästa tips för att komma igång med sökordsanalys? Fråga dig först: Var är ni idag och vart vill ni komma? Det är inte alltid relevant att lära sig hur SEO går till i detalj om ni behöver ta in en strateg inom SEO. Om det däremot är meningen att ni ska tillägna er kunskapen i ert bolag själv, så kan det vara en bra idé att välja en anpassad SEO-utbildning för era medarbetare (marknadsförare, kommunikatör och dylika roller), där operativ detaljkunskap som optimering av text och en systematisk process för sökordsanalys ska ingå. Jag hoppas att mina tips gav en startpunkt för att komma igång med att analysera er målgrupp och deras sökbeteende.
Verktyg för sökordsanalys?
Mitt föredragna SEO-verktyg för snabb och löpande sökordsanalys är Ahrefs. Det är logiskt och effektivt att navigera, samt lätt att lära sig enligt mina kunder. De features jag använder dagligen är Site explorer och Keywords explorer. Du kan se sökvolym för begrepp du redan känner till eller hitta nya sökord och ämnen att optimera din webbplats för. Du ser även hur din sida (eller någon annans) rankar samt på vilka sökord synligheten på Google baseras.
Bonus-Tips! Gå baklänges och förstå sökintentionen. Jag kan även rekommendera baklängesanalys. Vad betyder det? Jag tycker om att titta på hur sökresultatet på Google faktiskt ser ut för olika sökningar. De som rankar bäst är nämligen de som Google bedömer har förstått sökarens intention bäst. Hur kan du göra detta själv? Testa att göra en sökning (i inkognitoläge) på relevanta sökord och fraser för er verksamhet och se om du kan förstå sökintentionen bland de resultat och länkar som sökresultatsidan visar. Är det informationsinnehåll eller köpinriktade resultat som rankar? Dra lärdomar som du tar med dig tills det är dags att planera innehåll för din webbplats. Lycka till med sökordsanalyser och optimering av webbplatsen för målgruppen! //Jasmin