Optimera er webbplats användarupplevelse
Användarupplevelse och SEO = En perfekt duo (som även inrymmer det tekniska!). När jag pratar om användarupplevelse så syftar jag på hur en besökare upplever just er webbplats. Går det lätt att orientera sig, navigera och hitta rätt på sidan besökaren landar på? Är innehållet som syns på landningssidan både relevant och lätt att förstå? Och laddar sidan snabbt, eller irriterar den dagens otåliga besökare för att laddtiden är långsam?
Prestanda påverkar ranking & trafik
Dessa faktorer påverkar hur länge en besökare stannar kvar på din sida och hur troligt det är att de kommer tillbaka. Detta är dessutom något som Google tar i beräkning inför nästa gång någon söker efter samma sak som ledde besökaren från Google till din sida. Backar besökarna och går till en konkurrent kommer denna på sikt rankas högre än din webbplats. Och ju lägre du rankar desto färre besökare får du från sökresultatet. Topp 3 sökresultaten på Google får störst andel av trafiken till sin webbplats.
Google vill att användarna ska hitta den bästa möjliga informationen när de söker. Därför belönar de webbplatser som ger en bra användarupplevelse. En webbplats med bra användarupplevelse har ofta hög klickfrekvens, där många interagerar med innehållet från din webbplats och klickar på din sidas länkar, samt låg avvisningsfrekvens, där besökare faktiskt stannar kvar när de landat på din webbplats, istället för att gå tillbaka till sökresultatet för att gå till en konkurrent istället.
Optimera webbplatsens prestanda
Din webbplats behöver vara relevant för sökningen som görs och användbar för besökaren. Prestandan påverkar användarupplevelsen. Besökare är otåliga och många googlar från mobilen vilket ställer krav på webbplatsens svarstid (att ladda innehållet) även vid mobilsurf, utan Wifi-hastighet på bandbredden. Så hur kan du förbättra prestandan på din webbplats och erbjuda besökarna en bättre användarupplevelse?
Snabb laddningstid: Optimera bilderna och undvik stora filer, en riktlinje är en maxstorlek på 100 kb. Erbjud en högupplöst version för nerladdning vid behov. Komprimera filer, skippa gamla scripts i koden och använd bra webbhotell med vettig server-svarstid.
Mobilvänlig design: Google bryr sig främst om mobilanpassat innehåll. Se till att din webbplats fungerar bra - på alla enheter.
Intuitiv navigering: Ha en tydlig meny och integrera “Breadcrumbs” (brödsmulor) som hjälper besökare (och Google) att orientera sig.
Relevant och högkvalitativt innehåll: Skriv värdefullt innehåll som besvarar dina besökares frågor. Kopiera inte andra utan tillför en personlig vinkel utifrån er verksamhet och kunskap. Vad är du expert på? Bli bäst på ditt område med kunden i fokus.
Undvik distraktioner: Se till att det finns en tydlig väg mot de mål som finns uppsatta för den sidan besökaren landar på. Vad är meningen med webbplatsen? Vad är meningen med denna kategori? Vad är meningen med denna enskilda sida? Låt inte en popup för nyhetsbrev störa när det gäller en produktsida där besökaren ska kunna göra ett köpbeslut som genererar inkomst, eller där användaren ska skicka in ett (smidigt formulärsvar) som ger er ett lead. Irritera inte besökaren och stör inte flödet till konverteringen, där besökaren faktiskt uppfyller målet med webbplatsen.
Sammanfattningsvis
En bra användarupplevelse är relevant för att leda dina besökare vidare i konverteringsflödet; således är den en viktig del av din SEO-strategi. Genom att fokusera på en optimerad prestanda där du effektivt levererar kvalitetsinnehåll till besökarna, kan du öka din webbplats synlighet på Google - och få fler besökare som faktiskt kan gå alla steg för att uppfylla målen ni satt upp för er webbplats!