Hur lång tid tar det att ranka högt på Google?
När du börjar jobba med SEO och att sökmotoroptimera din webbplats undrar du säkert förr eller senare när arbetet ska bära frukt. Det korta svaret: Det finns inget enkelt svar på frågan hur lång tid det tar att ranka på Google med hjälp av SEO. Det beror på en mängd faktorer, inklusive konkurrensen inom din bransch, kvaliteten på ditt innehåll, din webbplats-struktur och mer. Haka på så går vi igenom alla delar och avslutar med handfasta tips!
Faktorer som påverkar ranking
Först ut kommer här de viktigaste faktorerna som påverkar hur lång tid det tar att ranka högt på Google:
Kvalitet på innehållet:
Google värdesätter unikt, relevant och högkvalitativt innehåll. Ju bättre ditt innehåll är, desto större chans har du att ranka högt.
Teknisk SEO
Din webbplats måste vara välstrukturerad och lätt för sökmotorer att crawla och indexera.
Backlinks
Länkar från andra relevanta webbplatser fungerar som röster för din webbplats och hjälper dig att ranka högre.
Optimering efter relevanta sökord
Använd relevanta nyckelord på ett naturligt sätt i din text.
Användarupplevelsen
En bra användarupplevelse, inklusive snabb laddningstid och enkel navigering, är också viktig.
Konkurrens
Ju mer konkurrens det är inom din bransch, desto längre tid kan det ta att ranka högt.
Vad säger forskningen om att ranka högt på Google?
En studie experterna bakom SEO-verktyget Semrush gjorde 2023 visade att:
Endast en liten andel av nya webbplatser lyckas ranka i topp 10 inom ett år.
Webbplatser med högst ranking hade i genomsnitt mer än 4000 organiska besök per månad efter ett år.
Backlinks spelade en avgörande roll för att nå topplaceringar.
Längre innehåll (över 1000 ord) tenderar att ranka för fler sökord.
Samlade tips för snabbare ranking på Google
Skapa innehåll och behåll översikten: Planera med en content kalender och skapa regelbundet nytt innehåll.
Få länkar från andra webbplatser: Försök att få länkar från andra relevanta webbplatser till din webbplats.
Optimera för mobila enheter: Se till att din webbplats fungerar på mobiler, Google värderar mobilvänlighet.
Använd sociala medier: Sprid ditt innehåll via sociala medier för att öka varumärkeskännedom och synlighet.
Analysera dina resultat: Använd Google Search Console (GSC) och ett SEO-verktyg för att följa dina framsteg.
Kolla in studien från SEMrush!