SEO-Tips: Såhär kan ni förbättra innehållet på er webbplats nu

Om ni har en liten budget kommer här några användbara bästa tips på hur ni kan förbättra innehållet på er webbplats med enkla medel; och komma vidare mot era webbplatsmål nu.

Kundtjänst och sälj hör kundernas frågor

Prata med er kundtjänst eller era säljare (eller tekniker), de vet vilka frågor kunderna ställer. Använd insikterna för att skapa innehåll eller svara på frågor på er webbplats och förbättra kundresan.

Interna sökningar: Insikter från besökarna

Titta också på interna sökningar i ert analysverktyg eller i ert CMS, om ni kan följa dem där. Börja med att optimera innehållet på er webbplats för säg 10 eller 20 nya sökord eller fraser som ni hittat, sålänge de är relevanta för er verksamhet.

Såhär ska du göra med de nya insikterna:

Se över era viktigaste sidor och förbättra en enda sak per sida. Exempelvis rubriken, sidans titel eller vanliga frågor (och svar på dessa) som kunden kan tänkas ha. Bygg ett antal nya, enkla landningssidor på er webbplats som lyfter era nya sökord och sökfraser som ni hittat.

Satsa mer när du börjar se resultat

När ni kan mäta resultat av era insatser kan ni lägga mer budget på tekniska förbättringar eller utöka innehållet strategiskt, för att kamma hem ytterligare vinster och mer trafik. Stora vinster kräver helt enkelt mer budget eftersom det ofta behövs djupgående analyser eller expertstöd inom analys eller utveckling som ni själv kanske inte besitter.

Nyttja er kunskap för att hjälpa kunden i mål

Er bästa egenskap här är er kännedom om er bransch. Erbjud era kunder värdefullt innehåll och en tydlig väg till målet ni vill att de ska uppfylla på er webbplats (ettköp eller en bokning till exempel). Obs! Testa regelbundet att tekniken fungerar så ni vet att de som är intresserade inte fastnar på väg till målet, på grund av att ditt formulär strular...

Lycka till!

Snabb sammanfattning & Checklista:

  1. Lyssna på kunderna och analysera sökdata

  2. Förbättra en sak på dina viktigaste sidor

  3. Skapa landningssidor för nya sökord och fraser

  4. Investera i större tilltag eller expertstöd över tid

  5. Små insatser kan ge stora effekter - Det är dags att börja!

Jasmin Erhorn Hållberg

Marknadsföringskonsult för medelstora företag eller storbolag med specialisering inom SEO. Jag bygger och leder högpresterande team. Magisterexamen i Medie- & Kommunikationsvetenskap och certifiering inom Digital Transformation. Med bas i Vellinge kommun utanför Malmö utför jag konsultuppdrag på distans eller hybrid.

https://seoininorden.se
Nästa
Nästa

GEO & GSO inom SEO: Såhär syns du i AI-söket