GEO & GSO inom SEO: Såhär syns du i AI-söket

Vad är GEO & GSO inom SEO?

GEO står för Generative Engine Optimization och GSO står för Generative Search Optimization. Båda begrepp tillhör området sökmotoroptimering (SEO) och handlar om att optimera innehållet på en webbplats för att få synlighet i AI-genererade svar på Google, eller i olika AI-verktyg som Gemini, Claude eller ChatGPT.

Optimera för synlighet i “AI-sfären”

Hur kan vi optimera för synlighet i “AI-sfären” på nätet? Kruxet är inte mer avancerat än det behöver vara: Tänk på slutkunden, läsaren, den du vill nå. Basen för allt här är ett koncept som inte är nytt för de som jobbar med SEO, det handlar om kvalitetsinnehåll, och att erbjuda värde till besökare och potentiella kunder. Det kommer ingen steg för steg guide här, för att ingen verksamhet är den andra lik. Innehållet och optimeringen som ni bör satsa på styrs av målgruppen och deras behov. Vad är mitt bästa tips om jag ska ge ett enda? Fortsätt läsa nedan.

E-E-A-T och expertinnehåll

Det är viktigt att erbjuda relevant innehåll som kommer från er som expert inom området, vilket Google definierar och utvärderar genom olika faktorer. Ett koncept som är bra att luta sig mot här är “E-E-A-T”, inte minst för att påvisa er relevans för era besökare och användare. Jag rekommenderar att läsa på mer om det om det är ett nytt begrepp för er verksamhet.

SEO-Konsult som stöttar inom GEO och GSO?

Jag heter Jasmin Erhorn Hållberg och är senior SEO-konsult i Malmö som fokuserar på kvalitetsinnehåll och optimering som når fram både på Google och i AI-sfären, utan att tappa fokus på resultat (och värde för användarna). Med bas i Vellinge kommun utanför Malmö jobbar jag vanligtvis helt på distans och hjälper företag i hela Sverige att synas på Google för att potentiella kunder ska kunna upptäcka dem.

Jag kan varmt rekommendera SEO in i Norden och Jasmin till andra som vill ta sin digitala närvaro till nästa nivå.
— Elin Isabelle Jönsson, Marknadschef Sigma Connectivity
Jasmin Erhorn Hållberg

Marknadsföringskonsult för medelstora företag eller storbolag med specialisering inom SEO. Jag bygger och leder högpresterande team. Magisterexamen i Medie- & Kommunikationsvetenskap och certifiering inom Digital Transformation. Med bas i Vellinge kommun utanför Malmö utför jag konsultuppdrag på distans eller hybrid.

https://seoininorden.se
Nästa
Nästa

Därför struntar jag i algoritmerna